یوزپلنگ‌ ها قهرمان سرعت نیستند!
نوشته شده توسط : پوریا شیروانی
خبرآنلاین: سرعت متوسط یوزپلنگ‌ ها در حیات وحش تنها 54 کیلومتربرساعت است؛ اما می‌توانند در هر قدم با شتابی باورنکردنی به شکار خود نزدیک شده و با تغییر جهت‌های صحیح آن را شکار کنند.

 به نظر می‌رسد باید در مورد یوزپلنگ‌ها و سرعت افسانه‌ای آنها در حیات وحش تجدید نظر کنیم. باور کنید یا نه سرعت این گربه‌سانان به جای 97 کیلومتربرساعت تنها 54 کیلومتربرساعت است؛ اما این قدرت مانور و شتاب حرکت آنها در لحظات نزدیک شدن به شکار است که هر شانسی را از صید می‌گیرد.

آلن ویلسون از دانشکده سلطنتی دامپزشکی دانشگاه لندن که مقاله‌اش را به تازگی در نیچر منتشر کرده، می‌گوید: «همه فکر می‌کنند یوزپلنگ‌ها به شکلی باورنکردنی سریع هستند و می‌توانند با سرعتی نزدیک به 100 کیلومتربرساعت بدوند؛ اما این نتایج دقیق نیست. این تحقیقات به کمک سرعت‌سنج‌هایی با دقت نه‌چندان مناسب و روی یوزپلنگ‌هایی انجام شده که در اسارت بزرگ شده‌اند و با شکار در حیات وحش و شیوه‌های آن بیگانه هستند».

یوزپلنگ‌ ها قهرمان سرعت نیستند!

ویلسون و همکارانش با استفاده از قلاده‌هایی که به صورت خورشیدی شارژ می‌شوند و مجموعه‌ای از ردیاب جی.پی.اس، شتاب‌سنج‌، ژیروسکوپ‌ و قطعات دیگری که می‌تواند درک بهتری از زندگی و شکار در دشت‌ها به محققان بدهد، در آنها به کار گرفته شده، حرکات سه یوزپلنگ ماده و دو یوزپلنگ نر را لحظه‌به‌لحظه ثبت کرده‌اند. بالاترین سرعت ثبت شده توسط این قلاده‌ها 93 کیلومتربرساعت است؛ اما همزمان نشان می‌دهد یوزپلنگ‌ها معمولا با سرعتی حدود 54 کیلومتربرساعت می‌دوند. در حقیقت این شتاب گرفتن فوق‌العاده این گربه‌سانان است که از آنها شکارچیانی کم‌نظیر ساخته است. یوزپلنگ‌ها می‌توانند در هر قدم شتاب خود را 3 متربرثانیه افزایش داده و نزدیک به 4 متر در هر ثانیه از شتاب خود بکاهند. این افزایش شتاب خیره‌کننده نیازمند قدرت ماهیچه‌ای حدود 4 برابر نیرویی است که اوسین بولت (قهرمان دو سرعت جهان) برای عبور از خط 100 متر از آن استفاده می‌کند.

ویلسون می‌گوید: «یوزپلنگ‌ها قهرمان سرعت نیستند. آنها بخش بزرگی از موفقیت خود را مدیون شتاب گرفتن و قدرت مانور فوق‌العاده خود در برابر شکارهای سریعی مانند بزهای کوهی و غزال هستند که در لحظات پایانی شکار بسیارتعیین‌کننده می‌شود. شکارهای آنها حیواناتی چابک هستند و صید آنها بیشتر از اینکه نیازمند سرعت بالا باشد، مستلزم مانورهای دقیق و گام‌های حساب شده است».



:: بازدید از این مطلب : 539
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 خرداد 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: